مجاهد-بخاطر-تعامل-با-جهان-در-نشست-دوحه -شرکت-می‌کنیم

سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید که ا.ا برای تعامل و حل مشکلات کشور در نشست سوم دوحه شرکت می‌کند.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی امروز ( شنبه، ۹ سرطان) در نشست خبری در کابل گفت که مقام‌های حکومت سرپرست بخاطر تعامل با همه جهت‌ها و حل مشکلات کشور به سومین نشست دوحه شرکت می‌کند.

آقای مجاهد افزود که اشتراک امارت اسلامی در این نشست به معنای دشمنی با هیچ جهتی نیست و از کشورهای شرکت‌کننده در نشست سوم دوحه خواست که افغانستان را در شرایط سخت تنها نگذارند.

او بیان داشت که در نشست سوم دوحه موضوعات داخلی افغانستان از جمله، کار زنان، بسته ماندن دروازه‌های مکاتب، دانشگاه‌ها و مسایل حقوق بشری مطرح نخواهد شد زیرا؛ به باور او، موضوعات داخلی افغانستان مرتبط به کشور است نه سازمان ملل و کشورهای دیگر.

سخنگوی امارت اسلامی در نشست می‌گوید که در نشست سوم دوحه موضوعات اقتصادی، محدودیت‌ها و دستاوردهای حکومت سرپرست به بحث گرفته خواهد شد.

آقای مجاهد گفت که به دلیل در نظر گرفتن شرایط‌ حکومت سرپرست در این نشست شرکت می‌کنند اما؛ جزییات بیشتری در این باره ارایه نداد.

او همچنان درباره مخالفت امارت اسلامی با حضور زنان در نشست دوحه اظهار داشت که این مخالفت به منظور حفظ موضع یگانه افغانستان در این نشست بوده است.

سخنگوی ا.ا در بخشی از سخنانش پیام عیدی رهبر امارت اسلامی را که به دوری از اختلاف تأکید شده بود، یک پیام نصیحتی خواند

آقای مجاهد با رد اختلافات در نظام امارت اسلامی گفت که تأکید رهبر بر دوری از اختلافات به معنای وجود تشدد و اختلاف در نظام اسلامی آنان نیست.

در همین رابطه، رییس یوناما گفته است که مشارکت مقام‌های حکومت سرپرست افغانستان در نشست سوم دوحه مهم است اما؛ امارت اسلامی نباید بدون توجه به مسایل حقوق زنان و دختران و قانون اساسی به رسمیت شناخته شود.

رییس هیات معاونت سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت هفته‌ی گذشته گفته بود که با وجود سطح بالای نارضایتی کشور‌ها از حکومت سرپرست افغانستان اما؛ ا.ا توانسته است که ثبات را در این کشور حفظ نماید.

او تاکید کرده است که این موضوع نباید واقعیت وضعیت بحرانی افغانستان را بپوشاند و برای حل مشکل میان جامعه جهانی و افغانستان، همه طرف به مواردی که در ارزیابی‌های مستقل درباره این کشور ذکر شده است، متعهد شوند.

به گفته‌ای خانم اوتنبایوا، یوناما در هفته‌های گذشته درباره‌ی نشست دوحه با صدها شهروند افغانستان به‌ویژه زنان در سراسر کشور صحبت کرده است.

این مقام سازمان ملل افزوده است که محدودیت‌ها بر زنان و دختران تاثیرات مستقیم بر زندگی نیمی از جمعیت افغانستان دارد و تاثیر غیرمستقیمی بر جمعیت به طور کلی دارد.

رییس یوناما در شورای امنیت اضافه کرده است که محدودیت امارت اسلامی علیه زنان منجر به فرار مغزها و تضعیف آینده افغانستان می‌شود.

به گفته‌ی او، این محدودیت‌ها، مشروعیت حکومت سرپرست را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و راهحل‌های دیپلماتیک را که منجر به ادغام مجدد افغانستان در جامعه بین‌المللی می‌شود، مسدود می‌کنند.

خانم اوتنبایوا گفته که نشست دوحه انتظارات قابل توجهی را ایجاد کرده است اما؛ به گفته‌ی او، به‌طور واقع بینانه در یک جلسه نمی‌توان آن‌ها را برآورده کرد.

رییس یوناما حفظ اجماع بین‌المللی در نشست دوحه را حیاتی خوانده و گفته است: «ما باید بر هدف ذکرشده در ارزیابی مستقل در مورد ادغام مجدد افغانستان در جامعه بین‌المللی را همزمان با احترام به تعهدات حقوقی بین‌المللی آن متمرکز بمانیم».

این در حالی است که سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل متحد در دوحه، به روزهای ۱۰ و ۱۱ ماه سرطان سال جاری خورشیدی (۳۰ جون و اول جولای ۲۰۲۴ میلادی) برگزار خواهد شد.

مجاهد: بخاطر تعامل با جهان در نشست دوحه  شرکت می‌کنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد